למכון ABC דרושים
אקדמאים או סטודנטים, עם יוזמה ומעוף, להוראת תכניות המכון, המלוות בהשתלמויות, הדרכה וליווי.
דרישות הכרחיות:
נסיון בהדרכה או למידה.
אנגלית ברמה אקדמית.
חושבים שאתם מתאימים? צרו קשר!

הבובה ככלי עבודה בכיתה

להלן סיכום הסדנה שהועברה בחול המועד סוכות , ע"י הגב' איריס ארגמן.
הורדת המסמך כקובץ Word.

הבובה ככלי עבודה בתוכנית Growing With ABC

(דגשים לעבודה מתוך סדנה שהועברה בסוכות  בהנחיית הגב' איריס ארגמן )

סיפור סיפורים ( (Story Telling )

לסיפור תרומה חשובה בעבודה עם לומדים בכלל וילדים בפרט.
בכדי להפוך את הסיפור לאפקטיבי, ברור ומושך,יש להקפיד על מספר כללים:

  • למספר/ת הסיפור חייב להיות ברור מהו הרעיון המרכזי של הסיפור,ועליו/ה להוביל לרעיון זה במהלך הסיפור כולו. (לדוגמא: ABC קונה בלונים ולומד לספור אותם )
  • יש לחלק את הסיפור לאפיזודות ברורות. (לדוגמא: ABC עצוב כי הוא מתגעגע לבלונים. מאי מחליטה לקחת את ABC לקנות בלונים. מוכר הבלונים מציג את הבלונים. ABC מאי והחתול סופרים את הבלונים שקנו.)
  • יש להקפיד על פשטות הסיפורים. (לא להוסיף מילים מסובכות ופרטים מיותרים המקשים על ההבנה)
  • יש לשים דגש על מילים משמעותיות (ביטויים ומילים חדשות שאנו מלמדים בהמשך השיעור)
  • רצוי לדבר בטון שקט ולעשות שימוש באינטונאציה להדגשה והמחשה של פירוש המילה.
  • יש להשהות את הסיפור בנקודות ה"מתח".השהייה יוצרת משמעות לתוכן שבה אחריה.

עבודה עם בובה
לבובה תפקיד חשוב בתוכנית.היא מייצגת את הדמות הראשית,ABC,שסביב סיפוריה מתבצעת הלמידה כולה.בכדי להעניק לדמות משמעות,יש להעניק לבובה אמינות,כמייצגת את הדמות.האמינות מושגת באמצעות עבודה נכונה עם הבובה.
כאשר אנו עובדים עם בובה,יש לנו שני תפקידים:

  1. תפקיד ה"מספר" -מספר לקהל מה קורה לדמות שמייצגת הבובה.
  2. תפקיד ה"מפעיל" – מדבר אל הקהל באמצעות הבובה ומייצג אותה.

חשוב מאוד להבחין בין שני התפקידים (לדוגמא,באמצעות קולות שונים) ולא להתבלבל בינהם במהלך העבודה עם הבובה.
להלן דגשים שונים לעבודה נכונה עם הבובה במהלך השיעור:

  • יש לשמור על קשר עין עם התלמידים דרך הבובה. הבובה תמיד תפנה את ראשה אל התלמידים.
  • אפיון הבובה: יש להעניק לבובה קווי אופי כליים,הנשארים לאורך השנה כולה,(ביישן,שובב,סקרן,וכו') ובכל שיעור לבחור אפיון ספציפי,המייצג את מצב הרוח של הדמות. (עייף,עצוב,נעלב,כועס,שמח..)
    את האפיון יוצרים באמצעות תנועות אופייניות לרגש/הלך הרוח בו נמצאת הבובה וע"י הטיית הראש.
    תנועה-תנועות מהירות וקופצניות יעידו על שימחה,תנועות איטיות והססניות יעידו על בושה או עצב,תנועות חדות יעידו על כעס וכו'..(ניתן לתרגל התאמת תנועות לרגש/אופי/מצב באמצעות כפפת יד פשוטה ואחר כך לעבור לבובה שלכם).
    הבעות פנים-חשוב להתאמן על יצירת הבעות פנים שונות לבובה,באמצעות השימוש בפה,כיפוף הפנים והטית הראש.
  • האנשה של הבובה: על מנת לתת לבובה תכונות "אנושיות",יש לתת לה לפעול במרחב בצורה "אנושית". להושיב אותה על הברכיים,על הכסא,על השולחן..כאשר הבובה "הולכת" במרחב,להקפיד שתלך בגובה המתאים לרגליים שלה ולא "תרחף" באויר.
    כאשר לא משתמשים בבובה (נמצאים בתפקיד ה"מספר"),להניח אותה ולא להשתמש בה ככפפת יד.
  • יש להשתמש ב"שפת גוף" ככל הניתן באמצעות הידיים של הבובה. הידיים משמעותיות מאוד בשפת הגוף האנושית וחשוב לתת להן מקום גם בעבודה עם הבובה. (הבובה יכולה "להצביע בעזרת ידייה,"לגרד" את המצח כאשר היא "חושבת",לתופף על הגוף כאשר היא "עצבנית","לפהק" ועוד...)
  • מרכז הבובה הוא האף שלה.יש להקפיד לשמור על האף מופנה אל העיניים של התלמידים,בקו ישר (ולא אל התקרה..)חשוב להתאמן מול מראה או מול ילדים/מבוגרים שיתנו לכם פידבק.
  • כאשר נכנסים לתפקיד המפעיל,מדברים עם הילדים דרך הבובה. קשר העין שלנו צריך להיות מופנה אל הבובה ולא אל הקהל. (מומלץ להרכין את הראש בצורה שתנועות הפנים שלנו לא יובלטו ולא ללבוש/לענוד פריטים שמושכים את העין למפעיל במקום לבובה).
  • הכנסת הבובה לשיעור-לפני שמתחילים להפעיל את בובה ולקחת את תפקיד ה"מפעיל",יש לספר משהו עליה כ"מספר" ולהזמין אותה להצטרף לשיעור וליצור איתה דיאלוג . כאשר אנחנו מפעילים את הבובה המבט שלנו צריך להיות מושפל.
    הכנסת הבובה לשיעור צריכה להיעשות בהדרגה,ע"י משחקי הסתרה והוצאה. (אלמנט ה"קוקו" ).

ניתן להוציא את הבובה מתיק/שקית/קופסא,מאחורי השולחן וכו'.במהלך ההוצאה שלה יש "לשוחח" איתה,לשאול לשלומה,(אפשר בקול רם ואפשר ללחוש באוזנה),להתעניין במתרחש בחייה.
אפשר ורצוי לנצל חלק זה לתרגול ביטויי השיחה והדיאלוגים שלימדנו את התלמידים,לחזרה על סיפורים קודמים ואוצר מילים מוכר או כדי לספר את הסיפור השבועי בדרך שונה.(השיחה עם הבובה תתבצע באנגלית!)
לסיכום,עבודה עם בובה דורשת תרגול רב על מנת שתהפוך את הדמות לאמינה.
עשו זאת,ותרומתה לשיעור תגדל באופן משמעותי.
בהצלחה!

 

Uprise בניית אתרים Uprise - בניית אתר תדמית וחנות וירטואלית באינטרנט